Julkaisut

Viipurin Taiteilijaseuran julkaisutoiminta ja aineisto

Viipurin Taiteilijaseuran esite nähtävillä täällä: Viipurin Taiteilijaseuran esite

Professori Pekka Suutari Itä-Suomen yliopistosta Joensuusta ja Viipurin taiteilijaseuran jäsen kuvataiteilija, FM Marja Ollikainen keskustelevat Vitas-90-näyttelyn avajaisten (8.6.2021) alla Pekka Suutarin haastattelu, haastattelijana Marja Ollikainen

Viipurin Taiteilijaseuran kunniajäsenistä tehdyt dokumenttielokuvat
Dokumenttielokuvat katseltavissa Vimeo-suoratoistopalvelussa

Viipurin Taiteilijaseuran julkaisutoiminta:

Huusko, Timo (toim.) Viljo Kojo, karjalainen kulttuurivaikuttaja, Helsinki 2010.

Merkkivuoden kunniaksi Taiteilijaseura teetti kirjailija ja taidemaalari Viljo Kojosta (1891-1966) teoksen ”VILJO KOJO – karjalainen kulttuurivaikuttaja”, (toim. Timo Huusko) Helsinki 2010, 80 s. Viljo Kojo oli tuottelias ja tunnustettu kirjailija, runoilija ja sanomalehtimies-kulttuuritoimittaja. Hänen kirjallinen tuotantonsa kattaa viisi vuosikymmentä (1914-1966). Kojon kirjailija-runoilija –roolista kirjoitti dosentti, fil.tri Satu Grünthal Helsingin yliopistosta ja kuvataiteellisesta roolista taas Ateneumin amanuenssi, fil.lis. Timo Huusko. Kirja on tietojulkaisu ja ensimmäinen yleisesitys Kojon monipuolisesta toiminnasta kulttuurin eri alueilla. Kojon jälki Suomen kulttuurin kenttään on ollut poikkeuksellisen lavea. Viipurin Taiteilijaseuran puheenjohtajana Kojo toimi 30 vuoden ajan vuodesta 1930 lähtien.Teoksen myyntihinta on 20 euroa/kpl (10 kpl hintaan 150 euroa).

Siitonen Sakari ym. (toim.), Viipurin taiteilijaseura 1930-2005, Helsinki 2005.

Viipurin Taiteilijaseura ry 1930-2005, Kuvateos ja Taiteilijamatrikkeli, (128 s.) Helsinki 2005. 75-vuotisen toimintansa kunniaksi Viipurin Taiteilijaseura julkaisi 1.9.2005 matrikkelin, kuvateoksen, joka esittelee lähes kaikki seuran nykyiset jäsenet ja heidän töitään. Teoksen liitteenä on myös luettelo seuran jäsenistä koko sen toiminnan ajalta. Teos on laajin taiteilijaseuran historiassa 128 s. Matrikkeli kokoaa eri ikäkausia ja eri tyylisuuntia edustavat seuran taiteilijat. Karjalaisuus merkitsee taiteessakin elävää ja liikkuvaa mieltä. Seuran viipurilais-karjalainen menneisyys ja sen rikas henkinen perintö on monille taiteilijoille edelleen luovuuden lähteenä.

Lainio, Eka (toim.), Rakkaudesta taiteeseen, Helsinki 1996.

Rakkaudesta taiteeseen, maalauksia, veistoksia, grafiikkaa (toimitus ja graafinen suunnittelu Eka Lainio), Helsinki 1996. Taiteilijaseuran 40 jäsentaiteilijan töitä esittelevä kuvateos.

Viipurin Taiteilijaseuran 60-vuotisjuhlanäyttelyn julkaisu, 1990.

Viipurin Taiteilijaseuran 60-vuotisjuhlanäyttelyn raportti , Helsinki 1990.

Koroma, Kaarle, Viipurin Taiteilijaseura 1930-1980 raportti Taiteilijaseuran 50-vuotisesta toiminnasta, Helsinki 1980.

Kaarlo Koroma : Viipurin Taiteilijaseura 1930-1980 raportti Taiteilijaseuran 50-vuotisesta toiminnasta, Helsinki 1980.