Näyttelyt 2019

Viipurin taiteilijaseuran 89. vuosinäyttely 7.–24.11.2019 Taidekeskus Ahjossa

Viipurin Taiteilijaseura järjestää 89. jurytetyn vuosinäyttelynsä Joensuun Taidekeskus Ahjossa ajalla 7.–24.11.2019. Näyttelyn juryttäjänä toimii Taiteen tohtori, kuvataiteilija, tutkija ja kuraattori Mika Karhu. Näyttely on kuratoitu monipuolisuuden näkökulmasta, jolloin erilaiset tekotavat ja merkitykset saavat mahdollisuuden kommunikoida keskenään.

Näyttelyn taiteilijat ovat Anneli Hilli, Pauliina Heinänen, Jari Järnström, Pike Kokkonen, Antti Lassila, Päivyt Niemeläinen, Jertta Ratia, Leena Ristolainen, Antti Salokannel ja Elizabeth San Miguel.

Avajaisia vietetään 6.11. klo 16.30 alkaen, tervetuloa!

Taidekeskus Ahjo
Kirkkokatu 23
80100 Joensuu
ti-pe klo 11–16
la-su klo 12–15

Viipurin taiteilijaseuran vuosinäyttely

Taide on kiinteä osa ihmisten sosiaalisten emootioiden ilmaisua. Taiteen merkittävyys ilmentyy sosiaalisten kokemusten moninaisuuden ilmaisun kautta. Maailmamme on moniulotteinen ja sosiaaliset merkitykset ilmentyvät erilaisissa sosiaalisissa tapahtumissa ja muutoksissa. Taide on näiden muuttujien ilmaisua ja koska maailma on moniulotteinen, niin ovat myös taiteen ilmentymät. Emootiot nousevat esille, kun ihmisen ja toimintaympäristön välinen suhde on epätasapainossa. Epätasapainosta muodostuu emootio, joka toimii merkkinä tasapainon saavuttamisen pyrkimyksille.

Emootioiden ilmentyminen sosiaalisesti tärkeissä tapahtumissa toimivat saman periaatteen mukaisesti. Emootio on arvon merkki ja suuntaa sosiaalista toimintaa. Sosiaalista toimintaa ohjaavat kokemusten kerrostumat eli taustaemootiot. Taustaemootiot ovat muodostuneet ihmiskunnan evoluution myötä, jossa ihmiset kantavat mukanaan menneiden sukupolvien kokemuksia, tapoja ja tottumisia, joiden kautta heidän oma yksilöllinen ja sosiaalinen historiansa on muodostunut. Näiden emootioiden ilmentymiä ei voi sanatarkasti kohdistaa mihinkään erityiseen tapahtumaan, tai lajimme biologiseen kehitykseen, vaan siihen kokonaisuuteen, jossa nämä yhtyvät toisiinsa.

Ihmiselämään ja ihmisten kokemuksiin sisältyy laaja elämysten ja emootioiden sävyjen spektri. Ilman emootioita ihmisen sosiaalinen maailma olisi tyhjä ja merkityksetön. Ihmisen emootioiden ymmärtäminen edellyttää kokonaisvaltaista tarkastelunäkökulmaa, jossa otetaan huomioon ihmisen tietoisuus, kehollisuus ja situationaalisuus. Emootiot ovat merkittävä osa ihmisen kokemusmaailmaa. Emootiot voivat olla havaittavia tai huomaamattomia, voimakkaita tai hiljaisia, vivahteikkaita tai yhtenäisiä. Emootiot tekevät elämän merkitykselliseksi. Emootioiden kautta koetut asiat inhimillisessä mielessä merkitsevät jotakin. Emootioissa elävät menneet kokemuksemme, persoonallisuutemme, intentiomme, tietomme, arvostuksemme ja maailmankuvamme.

Tämä on taiteen sosiaalinen ydin. Tässä näyttelyssä, pyrin kuratoimaan Viipurin taiteilijaseuran jäsenistön näyttelyn monipuolisuuden näkökulmasta, jolloin erilaiset tekotavat ja merkitykset saisivat mahdollisuuden kommunikoida keskenään. Mukana eri tekniikoin ja muotorakentein toteutettuja teoksia. Samalla pyrin myös siihen, että teokset voivat ilmavasti suhteutua toisiinsa ja katsojalle jää tilaa perehtyä myös yksittäisiin teoksiin.

-Mika Karhu, TaT. Näyttelyn kuraattori

(Kuva: VTS:n jäsenen, Jari Järnströmin Rajalla teos vuodelta 2019)

Viipurin Taiteilijaseuran Kevätsalonki Hyvinkään Promenadigalleriassa 18.5.–5.6.2019

Viipurin Taiteilijaseuran Kevätsalonki -näyttelyssä taiteilijaseuran jäsenet valtaavat Promenadigallerian teoksillaan! Näyttelyssä nähdään laaja kirjo maalaustaidetta ja lisäksi myös valokuvateoksia, taidegrafiikkaa sekä lasitaidetta.

Näyttelyn teokset ovat taiteilijoiden itse valitsemia, joten Promenadigalleriassa on nähtävillä jäsentensä mukainen, tämänpäiväinen, Viipurin Taiteilijaseura. Ripustuksen suunnittelee Viipurin Taiteilijaseuran jäsen Alina Sinivaara.

Näyttelyn taiteilijat ovat Marja Blomster, Juhani von Boehm, Leena Golnik, Seija Grönqvist, Pauliina Heinänen, Tiina Herttua, Anneli Hilli, Arja Jämsä, Ulla Kajava, Kari Kuisma, Raija Kuisma
Sirkka Laakkonen, Seppo Lagom, Marja Maljonen, Riikka-Liina Martiskainen, Maria Mughal, Kaija Mäenpää, Tutte Nicolau, Marja Ollikainen, Marianne Palonen, Marjo Poijärvi, Jertta Ratia, Irma Uuskallio ja Veikko Vasko.

Tervetuloa Promenadigalleriaan nauttimaan Viipurin Taiteilijaseuran keväisistä tuulista!

Promenadigalleria
Vaiveronkatu 10, 05900 Hyvinkää