Viipurin Taiteilijaseuran 92. vuosinäyttely

Viipurin Taiteilijaseuran 92. vuosinäyttely ”Maailmassa” on Kaapelitehtaan Valssaamossa, Helsingissä 5.5.-21.5.2023. Avajaiset ovat 5.5.2023 klo 17-19. Lämpimästi tervetuloa!

Vuosinäyttelyyn tuli teosehdotuksia 47 jäsentaiteilijalta, joilta kultakin otetaan perinteisesti mukaan vähintään yksi ja enintään kolme teosta. Suurin osa osallistui jurytykseen, mutta muutama valitsi näyttelyyn vain yhden teoksistaan. Viipurin Taiteilijaseuran perinteisiin kuuluu pitää vuosinäyttely avoimena myös seuran ulkopuolisille hakijoille. Heille jurytys on tiukempi ja tällä kertaa 20 hakijasta mukaan valikoitui viisi. Juryttäjänä toimi galleristi Hannele Nyman, varttikarjalainen hänkin.

Näyttelyn laajaa teemaa ’Maailmassa’ tulkittiin useasta näkökulmasta. Mukaan päätyi arjen hetkiä ja asetelmia, musiikkia ja perinnettä, outoja kulkijoita ja ihmisen kuvia, maisemia ja tunnetiloja, huolta luonnosta ja maailmantilanteesta, mutta myös paljon toivoa ja kauneutta – maailmassa olon merkityksiä taiteen keinoin tulkittuna. Tyylien ja tulkintojen rikkaus kiteytyy tässä hetkessä elämiseksi, menneisyyttä tai tulevaisuutta unohtamatta.

Viipurin Taiteilijaseuran vuosinäyttelyssä on mahdollisuus tutustua yli 50 taiteilijan viimeaikaisiin teoksiin: Terttu Ahola, Markku Arantila, Riitta Asanti, Saija Ben Younes, Juhani von Boehm, Leena Halonen, Petri Halttunen, Jussi Hautaniemi, Anne-Mari Heiskanen, Tiina Herttua, Anneli Hilli, Sirpa Häkli, Raimo Jaatinen, Jari Järnström, Tapani Kiippa, Pike Kokkonen, Leena Kouhia, Sirkka Laakkonen, Seppo Lagom, Antti Lassila, Helmi Leppäkoski, Pirjo Lindberg, Johanna Lindholm, Marja Maljonen, Riikka-Liina Martiskainen, Hannele Matinlauri, Kaija Mäenpää, Tuomas Mäntynen, Päivyt Niemeläinen, Kristine Nordling, Katja Närhi, Marja Ollikainen, Jari Paloheimo, Marianne Palonen, Marjo Poijärvi, Raija Rastas, Jertta Ratia, Sami Rinne, Elisa Rovamo, Maija Ruoslahti, Liise Saari, Riitta Santala-Köykkä, Olga Seppänen, Alina Sinivaara, Marjo Suikkanen, Kirsi Tiittanen, Tiina Torkkeli, Ritva Touré, Veikko Vasko, Tarja Veijalainen, Mika Vesalahti ja Susanna Vuorio.

Comments are closed.