VITAS 90 juhlavuosinäyttely 8.–20.06.2021

Viipurin Taiteilijaseura järjestää 90. jurytetyn vuosinäyttelynsä Kaapelitehtaan Puristamossa ajalla 8.–20.06.2021.

Seura täytti 90 vuotta vuonna 2020. Näyttelyn juryttäjänä toimii kuvataiteilija ja taidegraafikko Melek Mazici. Näyttelyyn valituilla teoksilla on haluttu korostaa monipuolisuutta, eri sukupolvien dialogia ja erilaisuutta.

Näyttelyn taiteilijat ovat Markku Arantila, Riitta Asanti, Saija Ben Younes, Juhani von Boehm, Leena Halonen, Anne-Mari Heiskanen, Anneli Hilli, Aune Hotari-Salminen, Helka Immonen, Jari Järnström, Annu Kapulainen, Mari Kopra, Kari Kuisma, Raija Kuisma, Tuulikki Kukkola, Sirkka Laakkonen, Seppo Lagom, Antti Lassila, Helmi Leppäkoski, Pirjo Lindberg, Riikka-Liina Martiskainen, Kaija Mäenpää, Päivyt Niemeläinen, Kristiina Niemenrinne, Asta Niemistö, Kristine Nordling, Marja Ollikainen, Marianne Palonen, Raija Rastas, Jertta Ratia, Leena Ristolainen, Elisa Rovamo, Antero Ruotsalainen, Eeva Saine, Antti Salokannel, Elizabeth San Miguel, Riitta Santala-Köykkä, Olga Seppänen, Alina Sinivaara, Ritva Touré, Irma Uuskallio, Veikko Vasko, Tarja Veijalainen.

Viipurin taiteilijaseuran 90. vuosinäyttely 8.–20.6.2021
Kaapelitehtaan Puristamo
Tallberginkatu 1 C, 00180 Helsinki
ma-pe 11-18
la-su 12-17

Viipurin Taiteilijaseuran 90-vuotisjuhlanäyttelyn kokoaminen on ollut suuri ilo ja kunnia.
Uskon, että karjalaistaustaiset taiteilijat ovat tuoneet moniäänisyyttä Suomen taide-elämään. Juuri tätä monipuolisuutta, eri sukupolvien dialogia ja erilaisuutta olen halunnut korostaa näyttelyyn valituilla teoksilla. Olen silti pyrkinyt siihen, että teokset muodostavat harmonisen kokonaisuuden.
Koko yhteiskunta ja myös kulttuurielämä ovat vielä keskellä koronapandemiaa. Siksi olen myös halunnut valinnoillani viestiä taiteen parantavasta voimasta. Hyvä taide parantaa, ilahduttaa ja tuo lohtua, taiteellisista arvoista ja viesteistä tinkimättä. Toivon, että myös tämä näkyy juhlanäyttelyssä.

– Melek Mazici, kuvataiteilija ja taidegraafikko

Kuva: VTS:n jäsenen, Alina Sinivaaran teos Miniworld (Stadium) vuodelta 2019.
Teoksen kuvaaja: Sonja Suominen

Comments are closed.