Näyttelyt 2018

Pohjoinen valo  – Viipurin Taiteilijaseuran 88. vuosinäyttely
1.2.–23.2.2018, avoinna ma–pe 10–17
Galleria Myötätuuli, Kirkkokatu 28, Raahe

Avajaiset keskiviikkona 31.1.2018 alkaen klo 17.30 Näyttelyn avaa Paavo Törmi, radiotoimittaja ja Raahen kaupungin tulevaisuuslautakunnan puheenjohtaja. Tervetuloa!

Kohti pohjoista valoa – Viipurin Taiteilijaseuran 88. vuosinäyttely Raahessa

Viipurin Taiteilijaseuran 88. vuosinäyttelyn pääteemaksi valittu sanayhdistelmä, pohjoinen valo herättää vahvoja visuaalisia mielikuvia. Se viittaa erityislaatuiseen luonnonilmiöön, yöttömään yöhön, mutta samanaikaisesti väistämättä myös sen vastavoimaan, kaamosmaiseen pimeyteen. Valo ja väri linkittyvät havainnon välityksellä toisiinsa. Moninaisen näyttelyteeman ympärille rakentuu kuvataiteellinen kertomus, jota taiteilijat ovat lähestyneet niin luonnon ilmenemismuotojen ja ilmiöiden kuin rakennetun miljöönkin välityksellä. Valo, valottomuus ja värit joko pelkistetyssä monokromaattisuudessaan tai laajemmassa kirjossaan näyttäytyvät ympäristön monimuotoisuutta, erityyppisiä vertauskuvia tai tunnetiloja kuvaavissa teoksissa. Myös olomuodot, materiaalisuus ja immateriaalisuus sekä aikamääreet, vuoden- ja vuorokauden ajat ovat läsnä.

Valittu teema, pohjoinen valo on innoittanut sekä nuoremman että varttuneemman sukupolven kuvataiteilijoita osallistumaan vuosinäyttelyyn. Viipurin Taiteilijaseuran jurytetyssä 88. vuosinäyttelyssä on esillä teoksia 24 yhdistyksen kuvataiteilijalta. Heitä ovat esimerkiksi Leena Golnik, Jari Järnström, Kaija Mäenpää, Bambu Hellstedt, Mari Kopra, Seppo Lagom ja Maria Mughal. Karjalaisia sukujuuria omaavia, yhdistykseen kuulumattomia kuvataiteilijoita on edustettuna neljä, joista mainittakoon nimeltä Ville Lehvonen ja Kristamariia Partti. Maalaustaiteen eri tekniikat ovat pääroolissa, mutta visuaalisesti rikkaaseen kokonaisuuteen sisältyy myös piirustuksia, grafiikan vedoksia, kollaaseja ja valokuvia. Klassisten, taidehistoriallisesta kuvastosta ammentavien aihepiirien ohella näyttelystä on löydettävissä monia eri tyylisuuntauksia, kuten väritaiteeseen, modernistiseen ja pop-taiteen genreen yhdistyviä taideteoksia.

Monet arvostetut kuvataiteilijat ovat olleet ja ovat perinteikkään ammattitaiteilijoiden yhdistyksen, Viipurissa 1930 perustetun Viipurin Taiteilijaseuran jäseniä. Seuralla ja sen toiminnalla onkin vuosikymmenien ajan ollut merkittävä asema maamme kuvataiteessa ja kulttuurin muodostumisessa. Tämänkertaisen vuosinäyttelyn juryn puheenjohtajana on toiminut Oulun taidemuseon amanuenssi Tarja Kekäläinen, ja Viipurin Taiteilijaseuran edustajina ovat olleet kuvataiteilijat Päivyt Niemeläinen ja Pilvi Ojala. Viipurin Taiteilijaseuran 88. vuosinäyttely Pohjoinen valo on esillä Galleria Myötätuulessa Raahessa, joka myös maantieteellisen sijaintinsa vuoksi soveltuu erinomaisesti juuri tämän kyseisen teemallisen näyttelyn esittelypaikaksi. Joulukuisen talvipäivänseisauksen myötä kaupungissa on jo käännytty kohti kevättä, pohjoista valoa.

Näyttelyn taiteilijat:

Riitta Asanti, Leena Golnik, Seija Grönqvist, Bambu Hellsted, Tiina Herttua, Sirpa Häkli, Jari Järnström, Ulla Kajava, Mari Kopra, Sirkka Laakkonen, Seppo Lagom, Ville Lehvonen, Pirjo Lindberg, Kalevi Liski, Marja Maljonen, Maria Mughal, Kaija Marjatta Mäenpää, Päivyt Niemeläinen, Asta Niemistö, Marja Ollikainen, Marianne Palonen, Kristamaria Partti, Jertta Ratia, Maija Ruoslahti, Elizabeth San Miguel, Leena Seppä, Veikko Vasko ja Juhani Von Boehm

(Teksti: Tarja Kekäläinen, Kuva: Maria Mughal, Taistelija, 2017, 90 x 90, akryyli kankaalle )

Viipurin Taiteilijaseura Lahdessa 10.6.–5.8.2018

Viipurin Taiteilijaseura Lahdessa –näyttelyssä mukana ovat yhdistyksen taiteilijajäsenet Saija Ben Younes, Aune Hotari-Salminen, Pertti Kukkonen, Pirjo Lindberg, Tuomas Mäntynen, Annikki Poijärvi, Pirkko Ropponen ja Antero Ruotsalainen.

Avajaisia vietetään 9.6. klo 14–16. Vapaa pääsy, tervetuloa!

Avajaisten yhteydessä kuullaan kamarimusiikkikonsertti, jossa esiintyvät Sinfonia Lahden muusikot Nora Niskanen klarinetti, Lasse-Matti Laakso alttoviulu, Ilkka Uurtimo sello, sekä pianisti Henna Linko. Konsertissa kuullaan Armas Järnefeltin sekä Toivo Kuulan lauluja instrumentaaliversioina, Robert Schumannin Märchenbilder op. 113 alttoviululle ja pianolle sekä Clara Schumannin pianotrio op. 17.

Viipurin Taiteilijaseura Lahdessa
10.6.–5.8.2018
Lahden historiallinen museo
Lahden kartano Lahdenkatu 4, 15110 LAHTI
ti, ke, to, pe klo 9-17
la-su klo 11-16

Viipurin Taiteilijaseura Viipurissa 18.5.– 20.6.2018

Karjalankannaksen Sotamuseo (Keskuskasarmi)
Krepostnaya Ulitsa 26, Viipuri

Sotahistoriallinen museo Viipurissa tarjosi tiloja taidenäyttelyn järjestämiseen ja kuuden hengen ryhmä VTS:n jäseniä otti haasteen vastaan ja lähti suunnittelemaan ja toteuttamaan näyttelyn Viipuriin vuosien tauon jälkeen. Näyttelytila sijaitsee Viipurin keskustassa, Linnakadulla, Keskuskasarmin alueella, aivan ravintola Espilän naapurissa.

Näyttelyn taiteilijat: Juhani von Boehm, Seija Grönqvist, Tiina Herttua, Tutte Nicolau, Asta Niemistö ja Jertta Ratia.