Näyttelyt 2022

Viipurin taiteilijaseuran 91. vuosinäyttely 3.–24.9.2022 Galleria Tärinässä

Viipurin Taiteilijaseura järjestää 91. jurytetyn vuosinäyttelynsä Galleria Tärinässä, Riihimäellä ajalla 3.–24.9.2022. Näyttelyn teema on Tulevaisuus. Näyttelyn juryttäjänä toimii taidemaalari ja Espoon Kuvataiteilijat ry:n puheenjohtaja Asko Niemelä-Koura. Avajaiset ovat la 3.9.2022 klo 14-16.

Perinteisesti ja avoimuuden hengessä Viipurin Taiteilijaseura rohkaisi jälleen kerran myös muita kuin seuran taiteilijajäseniä hakemaan näyttelyyn. Kiitettävän moni seuraan kuulumaton taiteilija hakikin mukaan ja teokset olivat tasokkaita.

Näyttelyn taiteilijat ovat Tuula Aalto, Markku Arantila, Saija Ben Younes, Juhani von Boehm, Anne Buljugin, Pirjo Hassinen, Jussi Hautaniemi, Anne-Mari Heiskanen, Tiina Herttua, Anneli Hilli, Sirpa Häkli, Helka Immonen, Raimo Jaatinen, Marjo Kareno-Lagerström, Heta Kasurinen, Ulla-Riitta Kauppi, Tapani Kiippa, Mari Kopra, Olli Korkala, Kari Kuisma, Raija Kuisma, Enni Kömmistö, Sirkka Laakkonen, Seppo Lagom, Antti Lassila, Pirjo Lindberg, Sanna Lindholm, Marja Maljonen, Riikka-Liina Martiskainen, Hannele Matinlauri, Kristine Nordling, Katja Närhi, Eija Oksanen, Asta Pajari, Jari Paloheimo, Marianne Palonen, Marjo Poijärvi, Satu Puustinen, Tarja Pyysalo, Raija Rastas, Jertta Ratia, Leena Ristolainen, Elisa Rovamo, Maija Ruoslahti, Iiris Ruuth, Sanna Saarreharju, Antti Salokannel, Elizabeth San Miguel, Riitta Santala-Köykkä, Anja Siimes, Ahti Taskinen, Ritva Touré, Nina Tuovinen, Irma Uuskallio, Veikko Vasko.

Juryttäjän analyysi:

Taide luo merkityksiä olemassaololle ja tuottaa erilaisia mielikuvia olemassaolostamme. Näin myös tämäkin tuleva näyttely tekee karjalaistaustaisille taiteen tekijöille ja näyttelyn yleisölle Galleria Tärinässä. Teemana on tulevaisuus.

Vaikka kaikenlaiset huolet ilmaston tilasta, pandemiasta ja Euroopan häiriintyneestä rauhasta vaikuttavat ajatteluumme ja mieleemme, tämä ei erityisesti korostu näyttelyyn tulleissa töissä. Karjalaisten lähihistorian kokemukset ovat vahvistaneet karjalanheimon mieltä. Lukuisista maalauksista ja taideteoksista välittyy ja kumpuaa estetiikkaa, huumoria sekä kauneutta, mitkä välittyvät katsojalle. Karjalaisten moninainen ja rikas kulttuurillinen perimä näkyy teoksista. Näyttelyn taideteokset ovat teemoiltaan ja tyylillisesti moninaisia. Taideteokset tuovat esille pienen hetken jokaisen tekijän senhetkisestä mielenmaisemasta, luoden moninaisen ja rikkaan katsojakokemuksen.

Näyttelyn kuraattori
Asko Niemelä-Koura, taidemaalari

Galleria Tärinä
Eteläinen Asemakatu 2
11130 Riihimäki
Avoinna: ma-pe 11–18, la 11–16, su suljettu
Avajaiset la 3.9.2022 klo 14-16
Tervetuloa!

Kuva: VTS:n jäsenen, Markku Arantilan teos Blakey tarkistaa planeetan vuodelta 2022.

Viipurin jatkumo

Viipurin Taiteilijaseuran näyttely Viipurin jatkumo Kulttuurikeskus Sofiassa 1.4.–10.5.2022.

Avajaiset pe 1.4.2022 klo 16–18.

Käsillä oleva näyttely oli tarkoitus avata Viipurin Eremitaasissa jo keväällä 2020. Koronapandemian vuoksi näyttelyaikaa jouduttiin kuitenkin siirtämään aina vuoden 2022 toukokuulle. Venäjän hyökättyä Ukrainaan Viipurin taiteilijaseura luopui lopulta kokonaan näyttelyn järjestämisestä Viipurissa. Ukrainassa käytävä sota saa meidät katsomaan tätä näyttelyä uusin silmin. Muistuttaahan koko Viipurin Taiteilijaseura olemassaolollaan siitä, että sodan ja kotiseudun menettämisen traumaa kannetaan pitkään, enemmän kuin yhden sukupolven ajan.

Näyttelyn teokset on valinnut kuvataidekriitikko, kuraattori ja galleristi Veikko Halmetoja.

Näyttelyn taiteilijat:

Alina Sinivaara