Vuosinäyttelyhaku 2023

Viipurin Taiteilijaseuran vuoden 2023 vuosinäyttely järjestetään Helsingissä, Kaapelitehtaalla Valssaamossa 5.-21.5.2023. Vuosinäyttelyn teemana on Maailmassa.

Ilmoittautuminen ja jurytys

Viipurin Taiteilijaseuran jäsenten lisäksi myös seuraan kuulumattomat taiteilijat, joilla on karjalaisia sukujuuria tai muuten kunnioittavat karjalaista kulttuuriperimää, voivat hakea näyttelyyn.

Vuosinäyttelyn juryttäjänä toimii pitkän linjan galleristi Hannele Nyman. Hannele on toiminut nykyisessä toimessaan Galleria Dueton galleristina vuodesta 2020.

Taiteilija voi tarjota 1-3 teosta näyttelyyn, jotka ovat valmistuneet 2021-2023. Teoksille ei ole koko- eikä tekniikkarajoituksia. Teokset voivat sisältää ääntä ainoastaan, jos teosta voidaan kuunnella kuulokkeilla. Teos voi sisältää videota, jos taiteilija tuo näyttelyyn tarvittavat kuulokkeet, näytöt ja muut oheistarvikkeet teosten esittämiseksi.

Viipurin Taiteilijaseuran vuoden 2023 jäsenmaksun maksaneet jäsenet saavat vähintään yhden teoksen näyttelyyn esille. (Jäsenmaksulasku lähetetään helmikuussa 2023.) Jurytys tehdään kuvien tai videoiden perusteella. Nämä toivotaan mieluiten sähköpostilla VTS:n sihteerille, mutta myös paperiset A4-kokoiset hyvälaatuiset kuvat käyvät muista kuin videoteoksista. Sihteeri skannaa paperikuvat juryttäjälle.

Hakemukseen tulee laittaa mukaan:

• Huolellisesti täytetty ilmoittautumislomake (lataa täältä: 2023_VTS_Vuosinäyttelyn_ilmoittautumislomake)
  • Kuitti maksusta
  • Hyvälaatuiset teoskuvat / video
  • Jos taiteilija lähettää paperikuvat ja toivoo ne takaisin, niin mukaan tulee liittää palautuskuori, jossa on valmiina osoitetiedot ja riittävä määrä postimerkkejä.

Ilmoittautumiset ensisijaisesti sähköpostitse: sihteeri@viipurintaiteilijaseura.fi

Lähetys on mahdollista myös postitse:
Viipurin Taiteilijaseura ry
c/o Nina Tuovinen Art
Arkadiankatu 31
00100 Helsinki

Ilmoittautumislomakkeiden liitteineen tulee olla perillä 8.3.2023 mennessä.

Osallistumismaksut

Ne Viipurin Taiteilijaseuran jäsenet, jotka ovat maksaneet vuoden 2023 jäsenmaksun, saavat ainakin yhden teoksen näyttelyyn. Jäsenille siis riittää yksi maksu, joka kattaa sekä osallistumismaksun että jurytyksen. Ei-jäsenet maksavat ne erikseen.

Maksuohje VTS:n jäsenille:

Tili: Nordea FI51 1133 3000 1023 60
Saaja: Viipurin Taiteilijaseura ry
Määrä: 60€
Viesti: taiteilijan nimi, osallistumismaksu vuosinäyttelyyn
Maksu tulee maksaa viimeistään 8.3.2023 mennessä. Kuittikopio hakemuksen mukaan.

Maksuohje ei-jäsenille:

Tili: Nordea FI51 1133 3000 1023 60
Saaja: Viipurin Taiteilijaseura ry
Määrä: 30€
Viesti: taiteilijan nimi, jurytysmaksu
Jurytysmaksu tulee maksaa viimeistään 8.3.2023 mennessä. Kuittikopio hakemuksen mukaan.
Jurytysmaksun lisäksi näyttelyyn valittujen taiteilijoiden tulee maksaa 60€ osallistumismaksu. Sihteeri tiedottaa valituille ei-jäsenille maksuohjeet.

Teosten tuonti

Valitut teokset tuodaan Kaapelitehtaan Valssaamoon to 4.5.2023 klo 9-11.

Teosten tulee olla ripustusvalmiita. Taiteilija vastaa teosten vakuuttamisesta. Kuvastomaksuja ei makseta. Teoksille tilataan ”nimilaput” etukäteen, joissa on taiteilijan ja teoksen nimi, tekniikka, vuosiluku ja hinta. Näyttelyssä ei jaeta kävijöille teoslistausta.

Teoksia ei voi lähettää Kaapelitehtaalle postitse. Jos et mitenkään pääse tuomaan teostasi etkä saa tuontia järjestettyä muiden taiteilijoiden avulla, ota yhteyttä sihteeriin Nina Tuoviseen. Nina voi lisämaksusta ottaa teoksen vastaan etukäteen ateljeelleen, viedä sen näyttelyyn ripustuspäivänä ja lähettää takaisin jurytyksen jälkeen. Lisämaksu on 20€ per teos ja se maksetaan suoraan Ninalle. Postimaksuista ja vakuutuksista vastaa taiteilija.

Ripustus ja valvonta

Näyttelytoimikunta hoitaa ripustuksen juryttäjän ohjeiden mukaan.  VTS vastaa näyttelyn valvonnasta. Näyttelytoimikunnan jäsenet huolehtivat, että näyttelyssä on joka päivälle valvoja ja näyttelytoimikunnan vetäjä Jertta Ratia oli luottavainen, että valvojat löytyvät ilman kenenkään pakottamista valvojaksi. Ethän siis jätä hakematta näyttelyyn valvontavuoron pelossa!

Avajaiset ja näyttely

Näyttelyn avajaiset ovat pe 5.5.2023 klo 17–19. Tervetuloa paikalle ystävien ja tuttavien kera!

Näyttely on 5.-21.5.2023 avoinna ma-pe klo 11-18 ja la-su klo 12–17.

VTS perii taiteilijoilta 20% provision teosmyynnistä (alvillisesta hinnasta). Kaapelitehdas ei peri provisiota teosmyynnistä.

Juryttäjä valitsee näyttelyyn osallistuneista taiteilijoista stipendin saajan. Stipendin arvo on 300€.

Näyttelyn purku

Näyttely puretaan viimeisen näyttelypäivän päätteeksi eli su 21.5.2023 klo 17–18.

Teokset tulee noutaa näyttelystä tuolloin. Jos taiteilija ei itse pääse noutamaan teoksiaan, tulee hänen hoitaa joku muu noutamaan ne tuolloin puolestaan.

Tervetuloa näyttelyyn!